29 Augustus 2011  -  WRC/IRC
Barum Rally
Loix heel dicht bij stunt, Neuville vierde
Freddy Loix en Fred Miclotte schoten na een adembenemend slot uiteindelijk slechts één seconde en twee tienden te kort om de team in de Barum Czech Rally Zlin te schenken. Het Belgische team, geklopt door Kopecky met een identieke Fabia S2000, droeg bij aan een nieuwe tripel voor Skoda in de IRC, want Hänninen vervolledigde het podium in de thuiswedstrijd van de Tsjechische constructeur.

Hoewel ze met amper 1,2 seconden werden geklopt keert het team van BFO-Skoda Rally Team toch tevreden terug uit Zlin: “Ik moet toegeven dat we ons geamuseerd hebben”, lacht Freddy. “Na een moeilijke start op zaterdagochtend, waar we het ritme van onze tegenstanders niet konden aanhouden, hebben we tijdens de assistentie halverwege de dag een scheve situatie kunnen rechtzetten door onze Fabia wat harder af te stellen. Nadien draaide onze auto tot het eind van de rally perfect en konden we op zondag voluit aanvallen om te pogen Jan bij te halen. Als je weet dat we zaterdagmiddag 24,6 seconden achterstand telden, dan heeft het echt weinig gescheeld. Toch voel ik geen frustratie, want we hebben alles gegeven en op dit moeilijk parcours geen enkele fout gemaakt. Nochtans was dat zondagochtend heel makkelijk geweest, want in de bossen lagen de wegen na de regen van afgelopen nacht nog nat. Je moet soms kunnen toegeven dat je een achterstand, hoe klein ook, niet kan dichtrijden.”

“Dit was zonder twijfel de rally waarbij ik het meest heb geleerd”, stelde Thierry Neuville aan het eind van de Barum Rally. “Vierde, voor een eerste ‘echte’ deelname hier, dat is een mooie uitslag. Bovendien red ik de eer van Peugeot. De enige valse noot is het verschil met de eersten. Dat had wel wat kleiner gemogen. De chronoritten van zaterdag waren echt moeilijk. In twee verkenningspassages kan je geen perfecte nota’s nemen. De wegen waren smal, hobbelig en mijn wagen stuiterde te veel. Voor de tweede etappe lieten we andere schokdempers monteren, maar dat gaf niet de doorslag. Het parcours was heel anders, het asfalt minder versleten, de wegen breder. Ja, er was nog altijd wat onderstuur, maar het leverde me niet echt problemen op. Zonder onnodige risico’s te nemen heb ik degelijke tijden neergezet, zonder te beschikken over een perfect uitgebalanceerde auto. Dat is ook de reden waarom ik zeg dat ik hier veel geleerd heb: ik heb me kunnen aanpassen aan het gedrag van mijn auto en tegelijk mijn positie in het klassement verdedigd. Ik wou niet dat Mikkelsen me passeerde, maar ik wou er ook zeker voor zorgen dat ik aan finish zou staan. Het was niet eenvoudig om de gulden middenweg te vinden. Nicolas beweert dat ik gereden heb ‘als een oud ventje’. Hij voegde er wel aan toe dat hij dat als compliment bedoelde. Ik zal hem maar geloven.”

De volgende IRC-wedstrijd wordt over twee weken verreden. De Hongaarse Meksek Rallye loopt van 9 tot 11 september.

WRC/IRC   19 Août 2011
Barum Rally
Mooie mensen aan de kant van Zlin
BRC   05 Septembre 2011
Omloop van Vlaanderen
Geen vrijgeleide voor Tsjoen!